Utrecht.jpeg

Blogpost

STAP 5: Plan, scan de resultaten en plan opnieuw

Zet de gekozen communicatiemiddelen in. Houd hierbij in de gaten welke stappen je klant neemt om tot actie over te gaan. Probeer jezelf op ieder moment, bij iedere stap, zichtbaar te maken.


Denk aan de dagen of tijden waarop je je klant kunt tegenkomen. Wanneer is je klant zich aan het oriënteren en wil je jezelf onder de aandacht brengen? Je kunt in dit stadium extra informatie geven om je kennis en kunde te benadrukken. Wat is een goed moment om een klant tot actie over te laten gaan? Leid je klant naar een speciale landingspagina met een extra incentive om eventuele twijfels weg te kunnen nemen. In de meest ideale mix versterken de gekozen middelen en momenten elkaar.


Om de planning en informatie goed op elkaar af te kunnen stemmen en overzicht te houden, kun je het beste gebruik maken van een contentkalender. Neem hierin uitgebreide informatie op om een compleet overzicht van je inspanningen te hebben, zoals boodschap, doelgroep, doelstelling, content en kanaal. Je hebt dan een goed beeld wanneer en waar je welke boodschap toont. Heb je weinig accounts dan kun je dit wellicht verwerken in een Google agenda. Maar er zijn ook tools die een gratis account aanbieden en waarbij de contentplanning net iets praktischer en overzichtelijker is. Kijk bijvoorbeeld eens naar Hootsuite, Buffer of Tailwind, maar er zijn er nog meer. Gewoon even zoeken en kijken welke jij het meest prettig en betaalbaar vindt.


In de meest ideale mix versterken de gekozen middelen en momenten elkaar.

Plan een aantal momenten per jaar in om de communicatie uitingen en de behaalde resultaten te evalueren. Hierbij kun je de contentkalender gebruiken als naslagwerk. Gebruik analysetools om je resultaten in kaart te brengen. Brengt een bepaald kanaal of een bepaalde boodschap niet op wat je verwacht? Onderzoek waaraan dit zou kunnen liggen, vergelijk het beeld met het beeld bij posts die het goed hebben gedaan. Was de tekst wervend genoeg? Welke hashtags heb je ingezet? Pas de komende uitingen aan je bevinden aan. Er achter komen waarom een uiting wel of niet goed werkt kan soms best lastig zijn. Laat je niet door één minder goed presterende uiting uit het veld slaan. Soms kunnen externe factoren, zoals actualiteiten ook een rol spelen.


STAP 1 tot en met 4 vind je in mijn eerdere blogs terug, dan kun je altijd op het moment dat het jou goed uitkomt ermee aan de slag gaan.


Veel succes!